Een stukje marketing van de bovenste plank verscheen woensdag in paginagrote advertenties in Amerikaanse kranten. Gericht aan McDonald’s, afzender: Burger King. Laten we voor één dag een staakt-het-vuren sluiten in de hamburgeroorlog die we met elkaar uitvechten, stelt Burger King aan zijn rivaal voor.

Voor een goed doel, natuurlijk: om aandacht te vragen voor de Internationale Vredesdag, op 21 september. Op die dag zouden de twee fastfoodreuzen samen een filiaal moeten uitbaten, schrijft The New York Times. Op het menu staat de McWhopper, een combinatie van de Big Mac van McDonald’s en de Whopper van Burger King.

De opbrengst van de actie zou naar Peace One Day gaan, een liefdadigheidsgroep die de Internationale Vredesdag promoot. Die dag werd in 1981 uitgeroepen door de Verenigde Naties. Niet alleen vindt op die datum de opening van de Algemene Vergadering van de VN geopend. Peace One Day streeft ernaar dat op die dag in heel de wereld de wapens zwijgen. De oprichter van Peace One Day, Jeremy Gilley, is in een promovideootje dan ook lovend over het initiatief van Burger King.

Publiciteit is welkom

Schitterend goed doel toch? In ieder geval geschikter dan Wereld-Obesitasdag. Burger King ontwierp zelfs alvast even de huisstijl van het gezamenlijke restaurant, inclusief uniform voor het personeel. McDonald’s heeft nog niet op het ‘vredesvoorstel’ gereageerd, maar in ieder geval levert het de beide ketens lekker wat publiciteit op.

Burger King en McDonald’s hebben het namelijk allebei niet makkelijk op hun thuismarkt, de Verenigde Staten. Omzetten van McDonald’s lopen terug, terwijl het bedrijf wat zwalkend zoekt naar een formule om het tij te keren.

En nadat Burger King werd overgenomen door private-equityfonds 3G Capital is er flink gereorganiseerd. De financiële prestaties verbeterden, maar de omzetverhoging bleef lang achter.

Misschien tijd voor een fusie?

Update: In een Facebook-bericht heeft de CEO van McDonald's, Steve Easterbrook, het voorstel beleefd afgewezen. "We staan achter de intentie, maar onze merken kunnen iets groters doen om verschil te maken", schrijft Easterbrook. Wat dat precies is, laat hij in het midden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl